Sprekers

Bart van Loo

Schrijver en conferencier Bart Van Loo (1973) heeft zich de voorbije jaren ontwikkeld tot een zeldzaam dubbeltalent. In De Wereld Draait Door slaagt de francofiel er telkens in om Matthijs van Nieuwkerk met open mond te laten luisteren en in het theater trekt hij volle zalen. Maar in de eerste plaats is Van Loo natuurlijk de auteur van de alom geprezen Frankrijktrilogie en van de bestseller Chanson. Als geen ander weet Van Loo bevlogenheid, humor en kennis van zaken te combineren.

 facebook.com/vanloobart

 twitter.com/bartvanloo

 bartvanlooinfo.webhosting.be/index.html

Auke Hulst

Auke Hulst (1975) groeide op in het buurtschap Denemarken, boven op de gasbel van Slochteren. Zijn jeugd daar – ‘in een Pippi Langkous-huis in een bos’ – stond model voor zijn succesvolle derde roman Kinderen van het Ruige Land (2012), die genomineerd werd voor de BNG Literatuurprijs, en werd bekroond met de Cutting Edge Award 2013, de prijs voor het Beste Groninger Boek, en de Langs de Leeuw Literatuurprijs van het gelijknamige tv-programma. Eerder publiceerde hij de romans Jij en ik en alles daartussenin (2006) en Wolfskleren (2009), en maakte hij met tekenaar Raoul Deleo het literaire reisboek De eenzame snelweg, in het spoor van Jack Kerouac (2007). Dat boek werd genomineerd voor zowel de Stripschappenning als de Prix Saint-Michel. Begin 2015 zal bij Ambo|Anthos zijn roman Slaap zacht, Johnny Idaho verschijnen.

facebook.com/aukehulstofficial

twitter.com/aukehulst

aukehulst.nl

Marjon Tammenga-Helmantel

Marjon Tammenga-Helmantel is vakdidacticus Duits aan de Rijksunivesiteit Groningen en doet onderzoek naar het leren en onderwijzen van moderne vreemde talen. Haar expertise betreft grammaticale instructie, doeltaalgebruik, interculturele competentie en leerganganalyse, en receptie. Verder is zij lid van het Meesterschapsteam Vakdidactiek MVT.

m.a.tammenga-helmantel@rug.nl

http://www.rug.nl/staff/m.a.tammenga-helmantel/

Emiel Heijnen

Emiel Heijnen is lector kunsteducatie en sr. docent bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In zijn onderzoek staan thema’s als engagement, curriculumvernieuwing en interdisciplinariteit centraal. Hedendaagse ontwikkelingen in de kunstproductie van jongeren en hedendaagse kunstenaars beschouwt hij als belangrijke inspiratiebronnen voor de vernieuwing van kunstonderwijs.

emiel.heijnen@ahk.nl

Joan Tomás Pujolá

Joan –Tomás Pujolà promoveerde aan de universiteit van Edinburg in Applied Lingustics en is momenteel als senior docent en onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Barcelona bij de afdeling talenstudies en de universitaire lerarenopleiding van de Faculteit Educatie. Zijn onderzoek is gericht op verschillende aspecten van Computer Assisted Language Learning. Binnen het onderzoek van www.ub.edu vervult hij de voortrekkersrol en is wereldwijd een gewild spreker op congressen.

jtpujola@ub.edu

Gudrun Beckmann

Programmacomissie

g.beckmann@pl.hanze.nl

Anita Warmelink

Programmacomissie

g.h.warmelink@rug.nl

Theo Witte

Theo Witte

Aan Theo Witte is bij de gelegenheid van de 16e editie van de Dag voor Taal, Kunsten en Cultuur op 20 januari 2017 als dank voor zijn jarenlange toegewijde en inspirerende inzet het predicaat Erelid van de Dag voor Taal, Kunsten en Cultuur verleend.

g.h.warmelink@rug.nl

Carien Bakker

Carien Bakker is vakdidactica Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze leidt aantal professionele leergemeenschappen van docenten Nederlands en doet promotieonderzoek naar Lesson Study in de lerarenopleiding.

c.h.w.bakker@rug.nl

Clary Ravesloot

Clary Ravesloot is vakdidacticus Nederlands aan de RUG en redacteur van Levende Talen Magazine. Zij houdt zich daarnaast vooral bezig met het thema geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs, waarover ze met Joyce Bunt in Levende Talen Magazine het artikel Ze voelt zich als een vlieg? Een voorbeeld van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs publiceerde.

c.j.m.ravesloot@rug.nl

Inge Elferink

Inge Elferink is vakdidacticus Frans aan de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen en is als lerarenopleider en docent Frans verbonden aan de NHL Hogeschool. Ze doet promotieonderzoek naar de ontwikkeling van motivatie van leerlingen in de onderbouw en naar de professionele ontwikkeling van docenten Frans. Binnen het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord houdt ze zich bezig met diverse nascholingstrajecten.

inge.elferink@rug.nl

Marjon Tammenga-Helmantel

Marjon Tammenga-Helmantel is vakdidacticus Duits aan de Rijksunivesiteit Groningen en doet onderzoek naar het leren en onderwijzen van moderne vreemde talen. Haar expertise betreft grammaticale instructie, doeltaalgebruik, interculturele competentie en leerganganalyse, en receptie. Verder is zij lid van het Meesterschapsteam Vakdidactiek MVT.

m.a.tammenga-helmantel@rug.nl

Nienke Smit

Nienke Smit (RuG) is vakdidacticus Engels, geeft en organiseert CLIL nascholing en doet vakdidactisch promotieonderzoek naar de ontwikkeling van betekenisvolle interactie in de les Engels.

n.smit@rug.nl

Jasmijn Bloemert

Jasmijn Bloemert werkt als vakdidacticus Engels bij de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. In haar onderzoek richt ze zich op het literatuuronderwijs bij de moderne vreemde talen.

j.bloemert@rug.nl

Joyce Haisma

Joyce Haisma is vakdidactica Engels en promovenda aan de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar interessegebieden zijn o.a. gepersonaliseerd leren, ICT in de taalles, CLIL, en dyslexie.

j.haisma@rug.nl

Michelle de Jong

Michelle de Jong werkt als vakdidacticus Spaans bij de Lerarenopleiding van de RUG en is betrokken bij het onderwijs van de taalverwerving Spaans binnen de studie Europese Talen en Culturen bij de faculteit der Letteren. Haar expertise ligt op het terrein van de interculturele competentie en het internationaal opleiden van leraren Spaans (MULTIELE) Binnen het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord houdt ze zich bezig met nascholingstrajecten voor docenten Spaans.

michelle.de.jong@rug.nl

Evah Ten Boer

Evah den Boer werkt als docente Nederlands op het Metis Montessori Lyceum te Amsterdam. Ze geeft les in de bovenbouw havo/vwo en is daarnaast coördinator Taalbeleid.

evahdenboer@gmail.com

Annemarie Drost

Annemarie Drost is docent Nederlands op Het Hogeland College in Warffum. Daarnaast is ze begeleider van Lesson Study Teams op deze school.

 a.drost@hogeland.nl

Melanie Hof

Melanie Hof is kerndocent bij de Master Leraar Nederlands van de NHL Hogeschool. Tijdens haar universitaire opleiding heeft ze zich gespecialiseerd in schrijfvaardigheidsonderzoek. Momenteel ontwikkelt en test ze samen met haar studenten schrijfonderwijs voor middelbare scholieren, waarin ook aandacht is voor het adequaat formuleren van ideeën.

melanie.hof@nhl.nl

Kees de Glopper

Kees de Glopper is hoogleraar Taalbeheersing van het Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek en onderwijs hebben betrekking op de ontwikkeling van, het onderwijs in en het gebruik en de consequenties van geletterdheid.

c.m.de.glopper@rug.nl

Hanneke Houkes

Jaap de Jong

Prof. dr. Jaap de Jong is hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden. Hij werkt daar ook als docent en onderzoeker Taalbeheersing bij de opleiding Nederlands en is redacteur van maandblad Onze Taal. Hij is (co-)auteur van boeken als De eerste minuten (2004), Handboek Stijl (2009); Beeldtaal (2010), Bending opinion(2010), Spreken als Max Havelaar (2012) en Beïnvloeden met emoties. Pathos en retorica (2015). Hij is medeoprichter van de Leidse Werkgroep Retorica.

J.C.de.Jong@hum.leidenuniv.nl

Robert Koobs

Robert Koobs is sinds twaalf jaar docent Nederlands in onderbouw en bovenbouw en taalcoördinator. Hij probeert zijn vak te verbinden met andere vakken en met de wereld buiten school. Vakoverstijgende projecten over de actuele thema’s in de maatschappij hebben daarbij zijn bijzondere interesse.

 rkoobs@stadenesch.nl

Emy Koopman

Emy Koopman is schrijver, onderzoeker en journalist en gepromoveerd op het proefschrift Reading Suffering, over de effecten van literair lezen op empathie en reflectie. In 2016 verscheen haar debuutroman Orewoet, over de dunne grens tussen waanzin en verlangen. Voor Stichting Lezen inventariseerde Emy de effecten van creatief schrijven op lezen.

emy.koopman@gmail.com

Matijs Lips

Matijs Lips is docent Nederlands op het Nassau College in Beilen. In 2015 ontving hij de Talent Docent Trofee. Tevens was hij genomineerd voor de ‘Beste docent Nederlands 2016’.

matijs.p.lips@gmail.com

Laura Noord

Laura Noord is docente Nederlands op Het Hogeland College in Warffum.

l.noord@hogeland.nl

Clary Ravesloot

Clary Ravesloot is vakdidacticus Nederlands aan de RUG en redacteur van Levende Talen Magazine. Zij houdt zich daarnaast vooral bezig met het thema geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs, waarover ze met Joyce Bunt in Levende Talen Magazine het artikel Ze voelt zich als een vlieg? Een voorbeeld van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs publiceerde.

c.j.m.ravesloot@rug.nl

Mathijs Sanders

Mathijs Sanders is sinds 1 april 2017 hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderwijs en onderzoek gaan over Nederlandse literatuur van de twintigste eeuw in een Europese context en vormen van publieksliteratuur, met bijzondere aandacht voor het interbelum.

m.p.j.sanders@rug.nl

Sebastiaan Dönszelmann

Sebastiaan Dönszelmann is sinds 2005 verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, als vakdidacticus MVT, opleider algemene didactiek en trainer. Van 1998 tot 2012 stond hij voor de klas als docent Frans. In 2014 startte zijn promotietraject ‘Duurzaam Doeltaal’, een onderzoek naar Doeltaal als Leertaal in de MVT-klas.

s.donszelmann@vu.nl

Daniella Fasoglio

Vakspecialist mvt bij SLO. Toetsing productieve taalvaardigheden en formative assessment horen bij haar specialisatieterreinen. Betrokken o.a. bij implementatietrajecten formative assessment, kwaliteitsborging schoolexamens mvt; auteur onderzoek naar eindniveau bereikt in het vo bij schrijf- en gespreksvaardigheid; co-auteur van de publicatie Taalprofielen 2015; projectleider van het erk-portaal www.erk.nl.

 d.fasoglio@slo.nl

Foto_Anna_Kaal

Anna Kaal

Anna Kaal is werkzaam als UD en vakdidacticus Engels aan de lerarenopleiding van de VU en als docent aan de Faculteit Geesteswetenschappen. Ze doet onderzoek naar de rol van taalbewustzijn in het moderne vreemdetalenonderwijs.

aa.kaal@vu.nl

Nienke Smit

Nienke Smit (RuG) is vakdidacticus Engels, geeft en organiseert CLIL nascholing en doet vakdidactisch promotieonderzoek naar de ontwikkeling van betekenisvolle interactie in de les Engels.

n.smit@rug.nl

Ellen van den Broek

Ellen van den Broek is werkzaam als promovendus aan de Radboud Docenten Academie van de RU en doet onderzoek naar de rol van taalbewustzijn bij het schoolvak Engels.

e.vandenbroek@docentenacademie.ru.nl

Marijn van Dijk

Marijn van Dijk (RuG) is universitair hoofddocent ontwikkelingspsychologie en doet onderzoek naar vroege sociale en cognitieve ontwikkeling vanuit het perspectief van complexe dynamische systemen.

m.w.g.van.dijk@rug.nl

Jasmijn Bloemert

Jasmijn Bloemert werkt als vakdidacticus Engels bij de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. In haar onderzoek richt ze zich op het literatuuronderwijs bij de moderne vreemde talen.

j.bloemert@rug.nl

Johan Graus

Johan Graus is werkzaam als lerarenopleider Engels aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Tevens doet hij in het kader van een promotietraject onderzoek naar opvattingen van leraren in opleiding over grammaticaonderwijs.

j.graus@let.ru.nl

Loes Groen

Loes Groen doceert Engels aan het Dollard College in Winschoten. Ze heeft inmiddels een aantal jaren ervaring met Scrum in diverse klassen en niveaus. Naast haar baan als docent doet ze een promotieonderzoek waarin ze een profielspecifieke leesvaardigheidstraining ontwerpt om leerlingen beter voor te bereiden op het lezen van Engelstalige wetenschappelijke teksten tijdens hun studie. Deze training geeft tevens meer inhoud aan het vak Engels doordat de teksten gelieerd zijn aan de diverse profielen en er om die reden vakoverstijgend te werk zal worden gaan.

Edith Konijn

Edith Konijn werkt sinds 2004 als docent Engels in het voortgezet onderwijs. Sinds 2010 werkt ze op het Dollard College in Winschoten waar ze lessen verzorgt in de onder- en bovenbouw van havo en vwo.

kne@dollardcollege.nl

Henriette Timmer

Henriëtte Timmer is docente Engels aan het Dollard College te Winschoten. Ze is met Scrum gestart omdat ze graag een geschikte tool wilde voor het geven van feedback in de klas en om beter te kunnen differentiëren. Inmiddels heeft ze een aantal scrumtrajecten doorlopen met verschillende klassen en is ze een Scrumervaringsdeskundige.

Johan van Hattum

Johan is docent Engels op het Scala College te Alphen aan den Rijn, promovendus aan de VU op het gebied van Engels uitspraakonderwijs in de onderbouw.

j.w.p.hattum@vu.nl

Marja Verhaagen

Marja Verhaagen is werkzaam als docente Engels en coach op Piter Jelles !mpulse Leeuwarden. Samen met Evie Walsma is zij betrokken in het impementatietraject van BLP op !mpulse waarbij een gemeenschappelijke taal voor leren centraal staat.

mverhaagen@pj.nl

Evie Walsma

Evie Walsma is werkzaam als Lerarenopleider Engels en docente Engels op de NHL Hogeschool Leeuwarden. Samen met Marje Verhaagen is zij betrokken in het impementatietraject van BLP op !mpulse waarbij een gemeenschappelijke taal voor leren centraal staat.

e.m.walsma@nhl.nl

Henk Harbers

Henk Harbers is gepensioneerd universitair docent Duitse Taal en Cultuur. Hij publiceerde over verschillende onderwerpen uit de recente Duitstalige literatuur, zoals postmodernisme, nihilisme en de rol van mythes. Hij organiseert jaarlijks de nascholingscursus ‘Recent verschenen werken’ voor leraren Duits.

h.harbers@rug.nl

Marion van der Kruissen

Marion van der Kruissen-van Ommeren is docente Duits en bestuurslid van de sectie Duits van Levende Talen.

marionvdkruissen@outlook.com

Judith Nauta

Judith Nauta werkt als vakdidacticus Duits bij de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is zij werkzaam als docente Duits op het Stadslyceum Werkmancollege in Groningen.

Britta Nolte

Britta Nolte bildet Referendare am Studienseminar Leer in Pädagogik und Deutsch als Zweitsprache aus. Zudem unterrichtet sie in Aurich am Gymnasium die Fächer Deutsch als Zeitsprache, Englisch und Französisch. Sie verfügt über mehrjährige Erfahrungen in Bereich Deutsch als Zweitsprache unterrichten und ausbilden.

britta.nolte@gmx.de

Melanie Schiller

Melanie Schiller

Melanie Schiller is Assistant Professor of Media Studies and Popular Music at the Arts, Culture and Media department of the Rijksuniversiteit Groningen. Her doctoral research within the Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) at the University of Amsterdam focused on popular music and postwar-Germanness, and was concluded with her dissertation entitled ‘Sound-tracking Germany. 70 Years of Imagining the Nation from Schlager to Techno’.

m.m.schiller@rug.nl

Zdena ten Veen

Zdena ten Veen is werkzaam als docente Duits in de volwasseneneducatie en als medeauteur van de lesmethode ZugSpitze (ThiemeMeulenhoff). Naast haar werkzaamheden is ze lid van de werkgroep Deutsch macht Spaß, waar ze o.a. motiverend lesmateriaal ontwikkelt.

 info@talentenveen.nl

Tina Vercouteren

 

Wim Gombert

Willem Gombert doet promotieonderzoek naar de effectiviteit van impliciete methodiek voor Frans. Daarnaast is hij docent Frans op het Gomarus College Groningen en onderwijskundige (http://www.projectfrans.nl).

w.gombert@rug.nl

Maaike Koffeman

Dr. Maaike Koffeman is universitair docent Franse taal en cultuur en Literatuurwetenschap aan de Radboud Universiteit. Daarnaast is zij auteur van Grandes Lignes Littérature (Noordhoff Uitgevers).

m.koffeman@let.ru.nl

Christine Vidon

Docente Frans en lerarenopleider verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en het EVN (Expertisecentrum Vakdidactiek Noord).

c.vidon@rug.nl

Juan Albá Durán

Juan Albá Duran is sinds 2010 docent Spaanse Taalverwerving bij de Afdeling ETC (European Languages and Cultures) van de Rijksuniversiteit Groningen. Op het terrein van het opleiden van Laeraren is hij expert met betrekking tot het ontwikkelen de interculturele competentie van taalleerders: het geven van online interculturele exchanges. Daarnaast heeft hij veel ervaring met het werken met CLIL en het CEFR in de taalverwerving van het Spaans.

j.alba.duran@rug.nl

Joan Tomás Pujolá

Joan –Tomás Pujolà promoveerde aan de universiteit van Edinburg in Applied Lingustics en is momenteel als senior docent en onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Barcelona bij de afdeling talenstudies en de universitaire lerarenopleiding van de Faculteit Educatie. Zijn onderzoek is gericht op verschillende aspecten van Computer Assisted Language Learning. Binnen het onderzoek van www.ub.edu vervult hij de voortrekkersrol en is wereldwijd een gewild spreker op congressen.

jtpujola@ub.edu

Marieke Opgelder

Marieke Opgelder is afgestudeerd als Docent Beeldende Kunst en Vormgeving bij Academie Minerva en deed een Master of Fine Arts in Media aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. Naast het maken en presenteren van autonoom werk is zij ook betrokken bij het FryskLab.

Marieke van Stempvoort

Marieke van Stempvoort, docent tekenen, handvaardigheid, kunstgeschiedenis en CKV, coördinator op het Drachtster Lyceum.

a.vanstempvoort@singelland.nl

Meindert Lodewijks 

Meindert Lodewijks (1976) is docent Beeldende Vorming en CKV op de Woldborg, een VMBO-afdeling van rsg de Borgen in Grootegast. Daarnaast is hij onder de naam Louie Barkov actief als beeldend kunstenaar en muzikant. Op dit moment is hij bezig aan het tweede jaar van de Master Kunsteducatie van de NHL / Hanze Hogeschool.

m.s.lodewijks@st.hanze.nl