#29 | Engels
Lessenserie Literatuur Engels: The Importance of Being Earnest | een parel door drs. Lotte Cruiming
In het kader van: ‘Parel uit de Praktijk’. Een lessenserie voor het vak Engels over het toneelstuk van Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest. De lessenserie gebruikt de ‘comprehensive approach’ en maakt het toneelstuk relevant en interessant voor leerlingen, mede door een leuke eindopdracht waarin leerlingen hun creativiteit en ervaringen met Social Media kunnen gebruiken.
CLIL as a Means to Develop Intercultural Competence: An Example from the Classroom | een parel door drs. Nadia Gerritsen
When I began to see my students move in an international world, I realised that promoting intercultural competence could enrich and strengthen my ESL lessons. However, it can be difficult to find suitable material and activities in course books and time-consuming to design lessons from scratch. Content Language Integrated Learning (CLIL), because it combines culture, cognition, content and communication, is an intuitive and practical method to build intercultural competence in the classroom – and it rewarding to teach too. I bring an example from my classroom that explores the effects of British imperialism and encourages students to advance their competence by helping them understand what is behind English as a global language and what this means for intercultural communication today.
The Canterbury Teens Project (digital edition) | een parel door drs. Derrick Manzanares
Have you always wanted to introduce your students to Chaucer’s The Canterbury Tales? Or is it perhaps already a part of your curriculum but you’ve noticed that it proves too difficult to get them to sink their teeth into this wonderful masterpiece of the medieval era? Then, the Canterbury Teens Project (CTP) might be just the solution you are looking for.
What makes this edition of The Canterbury Tales different you might ask? In this digital edition tools have been embedded within the text itself to provide information that is needed at the user’s fingertip to fully comprehend the Tales. Think for example of the social, cultural, and historical context of the medieval period that is far removed from today’s world, but still holds crucial information in order to understand the Tales. This is exactly what CTP aims to do through digital tools. For more information go to canterburytales.nl.
Digitaal taalonderwijs: motivatie verbeteren met Mynn | een parel door drs. Ron Delker
Leesmotivatie onder scholieren in Nederland is internationaal gezien laag. Differentiatie van het onderwijs wordt bemoeilijkt door groter wordende klassen en een lerarentekort. Hoge werkdruk onder leraren zorgt voor burn-outs en ziekte. Dit zijn een aantal van de grote problemen die tegenwoordig spelen in het Nederlandse onderwijs. Ik geloof dat verantwoord gebruik van digitale onderwijsmiddelen onderdeel kan zijn van de oplossing, en daarom heb ik samen met mijn collega’s van Mynn een eigen applicatie ontworpen voor het taalonderwijs. Tijdens deze workshop wil ik graag mijn eigen ideeën voor onderwijsinnovatie delen en de applicatie Mynn laten zien, om daarna samen het dialoog aan te gaan over de volgende onderzoeksvragen: Hoe kan ik leerlingen meer motiveren? Hoe kan ik beter differentiëren zonder dat dit een extra werklast geeft? Hoe gaan we samen het taalonderwijs innoveren en klaarmaken voor de toekomst?
It’s alive… again! Teaching ‘Frankenstein’ in year 4 | een parel door Henrike van der Brug
Voor het English+ programma dat ik ontwikkel voor oud-TTO leerlingen en gemotiveerde niet-TTO leerlingen heb ik voor year 4 een project over Frankenstein gemaakt. We lezen de graphic novel versie in de les en als eindopdrachten maken de leerlingen in groepjes een mini-profielwerkstuk op basis van het experiment van dr Frankenstein. Ook maken de leerlingen individueel een video-essay over de identiteit van het monster.