2015

09:00 – 09:30

Ontvangst en registratie deelnemers

09:30 – 10:15

Vakbijeenkomsten

  • Theo Witte & Carien Bakker | Nederlands
  • Gudrun Beckmann | CKV
  • Jasmijn Bloemert & Nienke Smit | Engels
  • Marjon Tammenga-Helmantel | Duits
  • Marc Rabbah | Frans
  • Michelle de Jong | Spaans

10:15-10:45

Koffiepauze en bezoek Informatiemarkt

10:45 – 11:30

Plenaire opening / lezing

11:30 -12:30

Subplenaire lezingen

  • Wim Daniëls: Taalbeschouwing onmisbaar voor een goede taalbeheersing
  • Petra Hendriks: Late fouten in het taalbegrip van kinderen
  • Kees de Bot: Herkennen van taalspecifieke gebaren
  • Hans Jansen: Doing Shakespeare
  • Eelco van Es & Astrid Rass: Cultuur in de Spiegel in de praktijk

12:30 – 13:45

Lunch tijdens de Informatiemarkt

Verplaatsing naar het Harmoniegebouw

13:45 -15:00

Workshops ronde 1

  • Yke Schotanus: Een lied in je les?! | Nederlands
  • Frits van Oostrom: Historische literatuur op school | Nederlands
  • Mieke Urff: Karaoke lezen voor dyslectische leerlingen | Nederlands
  • Marieken Pronk: Leerlingen beter leren schrijven (en zelf minder nakijken) | Nederlands
  • Anita Warmelink: Hoe help je leerlingen meer uit hun profielwerkstuk te halen | Algemeen Moderne vreemde talen
  • Estelle Meima: Applying the CEFR to written texts | Algemeen Moderne vreemde talen
  • Christine Fenech: Webtools for teaching | Algemeen Moderne vreemde talen
  • Robert Smit: Taal/zaakvak integratie (CILL) en hogere denkvaardigheden | Engels
  • Jasmijn Bloemert: What is the name of the cat in “Lies of Silence”? | Engels
  • Elisabeth Lehrner – te Lindert: Leselust statt Lesefrust? | Duits
  • Kees van Eunen: Internet & Co – Spaß mit dem Computer | Duits
  • Laura Fontijne :Zoom sur le film française en classe | Frans
  • Michelle de Jong & Azahara Cuesta: Estrategias para trabajar los tiempos del pasado García | Spaans
  • Janneke Hoogeveen: Hoe bereid je leerlingen voor op (repetitie) bezoek aan muziek (gezelschappen)? | Kunst en Cultuur
  • Wendy Viel: Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten | Kunst & Cultuur

15:00 -15:15

Koffiepauze

15:15 -16:30

Workshops ronde 2

  • Mieke Vennink & Kim Weeber: Succesvolle examentraining (cse) havo en vwo | Nederlands
  • Robert Koobs & Anne Dekkers: Betekenisvol recenseren bij Nederlands en CKV | Nederlands
  • Anneke Wurth: De kracht van feedback bij het leren spreken | Nederlands
  • Marlies Schouwstra & Monique Metzemaekers: De opdrachten van Lezen voor de lijst: motiverend en betekenisvol | Nederlands
  • Inge Elferink :Motivatie en moderne vreemde talen didactiek: een dynamisch duo | Algemeen Moderne vreemde talen
  • Nienke Smit: From learning to read to reading to learn | Engels
  • Syb Hartog: Literaire leesniveaus bij Engels | Engels
  • Florian Lippert: Literatur- und Filmanalyse | Duits
  • René van der Beek: Ervaringen met digitaal werken in het onderwijs | Duits
  • Marja Ritterfeld: Vaardigheden op maat! Werken aan competenties zonder lesmethode | Duits
  • Audrey Rousse-Malpat: Frans leren met AIM | Frans
  • Christine Vidon: Social media en schrijfvaardigheid Frans | Frans
  • Mari Luz Valero Martínez : Una propuesta didáctica para hablar en clase. | Spaans
  • Eva Pantelakis: Hoe bereid je leerlingen voor op (repetitie) bezoek aan theater (gezelschappen)? | Kunst & Cultuur
  • Paul Achterbosch: CKV vernieuwt, ook de kunstautobiografie? | Kunst & Cultuur

16:30 -17:30

Afsluitende borrel