2014

09:00 – 09:30

Ontvangst en registratie deelnemers

09:30 – 10:15

Vakbijeenkomsten

  • Theo Witte & Clary Ravesloot | Nederlands
  • Gudrun Beckmann | CKV
  • Jasmijn Bloemert & Nienke Smit | Engels
  • Marjon Tammenga-Helmantel | Duits
  • Marc Rabbah | Frans
  • Michelle de Jong | Spaans

10:15-10:45

Koffiepauze en bezoek Informatiemarkt

10:45 – 11:30

Plenaire opening / lezing

  • Peter Buwalda: Hoe lokken schrijvers de lezer naar de volgende bladzijde?

11:30 -12:30

Subplenaire lezingen

  • Brad Philpot: Integrating language and content
  • Ted van Lieshout : Poëzie, de redding van het literatuuronderwijs?
  • Frank Hakemulder: Verhalen als lab voor voelen en denken
  • Wander Lowie & Marjolijn Verspoor: Taalontwikkeling vanuit dynamisch perspectief

12:30 – 13:45

Lunch tijdens de Informatiemarkt

Verplaatsing naar het Harmoniegebouw

13:45 -15:00

Workshops ronde 1

  • Niels Bakker & Daan Beeke : Digitaal Lezen | Nederlands
  • Khalid Boudou: Scenario Schrijven voor Docenten | Nederlands
  • Peter Arno Coppen: Eerste hulp bij grammatica | Nederlands
  • Jimmy van Rijt: De betekenis van Grammatica | Nederlands
  • Marlies Schouwstra & Eva Meijlink: Literatuurgeschiedenis | Nederlands
  • Louise Taylor: Creatief schrijven met Beeld en Geluid | Algemeen moderne vreemde talen
  • Astrid Eelkema: Feed-up, feedback en feed-forward in MVT-schrijftaken | Algemeen moderne vreemde talen
  • Jan Mulder: Kernvak Engels | Engels
  • Christine Fenech: Gamification in the classroom | Engels
  • Wilma Kruithof: De leerling in beweging rond een Landeskunde-thema | Duits
  • Marjon Tammenga-Helmantel: Leerlingen actief met woordenschat | Duits
  • Imka Buurke: Samenhangend cultuuronderwijs | Kunst en Cultuur
  • Judith Jansma & Jantine: Et si on parlait français? Doeltaal=voertaalgebruik in de praktijk | Frans

15:00 -15:15

Koffiepauze

15:15 -16:30

Workshops ronde 2

  • Carien Bakker: Cabaret in de les Nederlands | Nederlands
  • Ted van Lieshout: Poëzie: Spelen met taal en tekens | Nederlands
  • Roelien Linthorst & Kees de Glopper: De invulling van het begrijpend leesonderwijs | Nederlands
  • Mathilde Jansen & Marianne Boogaard: De taalcanon in het onderwijs? | Nederlands
  • André van Dijk: Retorica | Nederlands
  • Marjolijn Verspoor: Op welk taalvaardigheidniveau is het productief taalgebruik van mijn leerlingen? | Algemeen moderne vreemde talen
  • Roelien Bos-Wierda & Ron Barendsen: My Schools Network: Learning by doing | Algemeen moderne vreemde talen
  • Kees de Vries: Improvisatie(Komedie) in het klaslokaal | Engels
  • Barbara Roosken: Critical Incidents in Language Teachers’ Learning | Engels
  • Judith Nauta & Jos Kleemans: Sehen lernen door te lezen | Duits
  • Nathalie Beekman: Een Kunst & Filosofielab voor kinderen | Kunst en Cultuur
  • Maarten van Buuren: Discussie van enkele sleutelwerken van Houellebecq | Frans

16:30 -17:30

Afsluitende borrel